jderoos.reismee.nl

Van Tolo naar Salt Pier en een roseetje bij Karel

Na een nacht heerlijk te hebben geslapen, wel weer vroeg wakker. Ben nog niet helemaal aan het tijdsverschil gewend denk ik. Lekker op de porch een bakje koffie en de dag rustig laten ontwaken. Allereerst even een verhaaltje schrijven en de eerste foto's op de site zetten. Om een een uur of negen naar Wannadive, afgesproken met Hans. Hans is er deze week en gaat dan naar Curacao, waar zijn broer woont. Dus even een paar keer samen duiken. Bij Wannadive kom ik Bonnie tegen. Zij is alleen nog op woendag op de duikshool, dan brengt ze haar wekelijks eigengemaakte cake of iets anders en gaat ze mee met de boot. Met Ron, haar man gaat alles goed. We maken direct een zondagmorgendate om te gaan duiken. Bij de spoelbakken zie ik Jeff en vraag hem waar Fred is, die heb ik ook nog niet gezien. Ook Fred is (voorlopig) vertrokken bij Wannadive, heeft een rustpauze ivm een ruzie. Zo zie je maar dat er wel veel veranderd en er ook hier van alles gebeurd. En het sociaal statuut zal er hier wel heel anders uit zien als in Nederland! Maar goed wij gaan lekker duiken en genieten. Hans en ik gaan naar het noorden en komen uit in Tolo. Een mooie plek, waar je niet ver hoeft uit te zwemmen voor de dropoff. We dalen af en kijken/voelen de stroming. Eerst tegen de stroming in zoals gebruikelijk, maar na een kwartier merken we dat we nu met de stroming mee gaan. Hij is halverwege omgedraaid. Dus dat wordt op de terugweg even opletten. Onderweg komen we erg veel mooi en kleine vis tegen, en niet één lionfish gezien. Gelukkig. Terug aan land blijkt het weer te hebben gespoeld, terwijl we er met een zonnetje ingingen. Het weer is werkelijk erg veranderlijk. Terug over het onverharde pad. Nog even wat drinken bij spice en ben om ongeveer 1 uur terug bij de Lizard. Sjack en Trix zitten op de porch en zijn bezig met hun sinterklaas surprise. Ik moet ook nog een gedicht maken!!! Wie kan mij helpen !!! Om 2 uur spreken Sjack en ik af te gaan duiken. René kan vanmiddag niet mee, hij gaat met zijn ouders naar de donkey santuary. Dit is overigens ook erg leuk. Ben ik 2 jaar geleden met Baukjen geweest. Het is de ezelopvang van Bonaire. Een erg goed initiatief wat door een paar vrijwilligers is gestart. De ezels hier hebben zo een goed onderkomen. Als we net willen vertrekken komt Robert (van nr. 10) aan en hij gaat zich ook nog even snel gereed maken en dus vertrekken e met ons drieën. Salt Pier gaat het worden. Salt Pier is een zeer mooie spot. Als het helder is en de zon schijnt zeker één van de mooiste, maar het weer doet niet mee. Het is donker en de regen komt later ook met bakken uit de hemel. Salt Pier kenmerkt zich door veel koraal op de pijlers van de pier en vele soorten vis, meestal barracuds, tarpons, regelmatig een schildpad. Vandaag niets van dat alles, maar wel een eagleray die gedurende een minuut een rondje om ons heen zwemt, super dus. Terug op de kant laten wee ons eerst maar even afspoelen door de bakken regen uit de lucht. Janette we missen zo jullie warmwater douche (Robijn flessen) niet. Terug bij d Lizard even de spullen spoelen en daarna even wat boodschappen doen, moet ook gebeuren. Daarna ga ik naar Kralendijk voor mijn eerste roseetje bij Karel en daarna lekker uit eten. Het wordt La guernica (heeft wat minder goede referenties deze keer), maar gelukkig gisteravond was het heerlijk. Om een uur of tien terug en lekker onder de wol (nou ja onder het lakentje) ps een Manta Ray, is vergelijkbaar met een stingray, maar dan veel, veel groter. Hij heeft een spanbreedte van zeker 2 meter.

Janette

Hallo Jan,
Heerlijk om je verhalen weer te lezen. Wel wat veranderd, maar voor de rest een heel herkenbaar geheel. De visjes en de restaurants, de zee en Karel. Heerlijk. Natuurlijk steekt het, wij zouden anders morgen vertrekken, maar het is je van harte gegund. Je zult nu dubbel moet genieten....voor ons erbij. Doe ook even hele dikke knuffels aan alle lieve mensen in de Lizard!
Hier is het vandaag slecht weer geworden. Het regende veel vandaag. Vandaag de eerste dag van de winter, maar het lijkt alsof de herfst is gekomen. Dat tropische buitje op Bonaire stelt echt niets voor hoor! Daarna is het gelijk weer lekker warm.
Op het werk nog even hektisch, maar de eerste goede resultaten zijn binnen.
Hier is een pakje binnengekomen van Sint uit Bonaire! Wil je Sint heel hartelijk danken. Ik moet nog even wachten tot 5 december staat erop......moeilijk hoor!
Dag lieve allemaal! Geniet ervan en ik zal jullie vanuit hier op de voet blijven volgen.
xxxxxx Janette