jderoos.reismee.nl

Op herhaling bij Salt Pier en naar Sorobon

Vanochtend rond 9 uur al met Ron vertrokken naar Salt Pier. Het is een mooie zonnige en daarmee heldere dag, dus de lichtinval zal daar nu extra mooi zijn. Het is altijd een relax duik, omdat je eigenlijk niet diep gaat, gemiddeld rond de 9 meter en dus een lange duik kunt maken als je wilt. Uiteraard heb ik al een kop koffie gehad op de porch met een broodje. Annemieke schoof even aan, dus dat was weer gezellig wakker worden. Maar zoals gezegd op tijd naar Salt Pier. Op de weg naar het zuiden waar alle duiksteks liggen komen we nog niemand tegen. Het lijkt wl of Bonaire nog uitgestorven is. Werkelijk nog bij geen enkele duikplek staat een auto. Dus we zijn vandaag zo ongeveer de eerste duikers. Rond half tien staan we onze spullen aan te trekken en maken ons klaar voor onder water. Zowel Ron als ik willen op de terugweg uitproberen of we met een kilo lood minder kunnen duiken. Dus we nemen extra lood mee om daarna hier mee te kunnen experimenteren maar nu eerst de duik zelf. We dalen langzaam af, en zien inderdaad dat het wel helder is, maar minder dan we hadden gedacht. Wat direct weer opvalt zijn de grote scholen vissen, Blue Tang, Yellowtail snappers. Op de film bij Ron is dit schitterend om te zien. Verder blijf ik met het juiste licht en belichting het koraal op de peilers van de pier ontzttend mooi vinden. De kleuren die je ziet en de vormen die hier zich hebben gevormd zijn zo ontzettend mooi dat je er stil van wordt. Is dat onder water natuurlijk niet zo moeilijk, maar toch de beeldspraak zou ook anders uitgekomen zijn. We overbruggen (en dat onderwater) maar een kleine afstand, omdat elke centimeter wel weer iets moois verbergt, van kleine visjes, tot dan plotseling weer een gigantische Bar Jack. Ook zitten er weer een hele groep Tarpons, een morray Eel, Banded Butterflyfish en nog veel meer. De Tarpons zitten echter wat dieper vandaag. Na 90 minuten besluiten we dat het zo langzamerhand moet stoppen, want de lucht begint op te raken, maar eigenlijk wil je dit nog niet, maar zonder lucht kom je natuurlijk niet ver. Op het einde van de duik halen we ons extra meegenomen en verborgen lood nog even op en gaan met een lege tank even kijken of een kilo lood minder kan. Dus ik leg 2x 3 pond af en neem 2x 2 pond mee naar beneden. Dit gaat eigenlijk zonder moeite, dus morgen maar eens met 8 pond duiken. En dan te bedenken dat ik ooit met 25 pond ben begonnen. Ook Ron kan gemakkelijk met 2 pond minder. Terug bij de Lizard is het afscheid nemen van Sjack en Trix nu toch echt gekomen. We drinken met elkaar nog even een bak koffie op de porch van nummer 11 en rond half 2 vertrekken ze met de auto naar the airport. Thanks guys for a good time together on Bonaire en all the fun we had and de nice dives we made. Hope to see you soon. Na het afscheid ga ik zelf even naar Sorobon, even Marjolein opzoeken. Ben door het mindere weer de eerste week hier helemaal nog niet geweest. Het is erg rustig op Sorobon. Er is niet veel wind, dus windsurfers zijn er dan weinig, het zijn dus alleen de zonaanbiders die hier zijn. Na een bright ga ik ook maar even genieten van de zon en ga even lezen. Geen Trix om mij heen die mij kan afleiden, of was ik het die Trix steeds afleidde, whatever kletsen was blijkbaar dan leuker dan lezen. Om een uur of half 6 rijd ik weer terug, want ik wil voor het donker terug zijn. In het donker op je scooter op deze wegen rijden, is niet vertrouwd. De wegen zijn erg slecht momenteel en overal zijn ze met de wegen bezig. Aanleggen van riolering. Terug bij the Lizard even met Ron zijn film bekijken op TV, ziet er super uit. Daarna komen Rene en Annemieke terug van de airport, zij hebben de ouders van Rene daar afgeleverd, die vliegen vanavond terug met KLM naar Nederland. Zo vertrekken er dus weer diverse mensen, maar vandaag komen ook Marlies en Marc uit Haaksbergen weer aan op Bonaire. Heb net een berichtje op facebook gezet om eind van de middag even een bakkie te doen ( wijntje uiteraard). Zo dat was het dan weer voor vandaag, see you tomorrow. ps Trix je hebt concurrentie. Ik heb vanochtend een gast binnen gelaten en voorzien van koffie. ik neem aan dat ik certificaat nr. 1 nu ook binnen heb!!

Reacties

Reacties

Lukas

Hoi Jan,
Met Ron is het duiken op de vierkante centimeter,
Hoe gaat hetntrouwens met hem na zijn operatie?
Ik geniet van je verhalen, n
Ben ik toch een beetje met vakantie.

Lukas

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!