jderoos.reismee.nl

Something special

Something special, na 7 vakanties op Bonaire en dan toch nog iets speciaals kunnen gaan doen. Op een eilnd zo klein, met zo weinig inwoners. Dat is Relax.

Vanochtend vroeg opgestaan en een deel van de duikspullen gepakt voor onze activiteit van de dag. Om 8 uur vertrokken in de stromende regen naar het Mangrove centrum. Het mangrove bos op Bonaire is 1 van de grootste mangrovebossen in de wereld. Mangrovebossen kunnen alleen zo'n 35 graden ten noorden en 35 graden ten zuiden van de evenaar liggen. De bomen groeien in het zoute water en kunnen het zout filteren alvorens ze water opnemen. En het kan alleen rondom de evenaar, omdat de temperatuur van het zeewater altijd boven de 20 graden moet liggen.

Om half negen werden we ontvangen door Ellie, one gids. Zij vertelde diverse dingen over het bos en wat men op Bonaire doet om lles in stand te houden. Wat bijvoorbeeld niet mag is: zonnebrand meenemen, deet (tegen muggen) meenemen, maar ook de etiketten van ons waterflesje moeten we verwijderen. Kortom men is hier goed bezig om de natuur te beschermen. Na de uitleg vertrekken we voor een kano en snorkeltocht door de mangrovebossen. Het wordt een erg mooie tocht, je vaart onder de zo natuurlijk gegroeide bomen door, zie de foto's. Inmiddels is het gelukkig wel gestopt met regenen. Na ruim een uur kanoen komen we bij de plek waar we mogen snorkelen. Je mag alleen een masker en snorkel gebruiken, de rest moet allemaal in de boot blijven, nou ja .... je zwembroek mag je natuurlijk ook aanhouden, maar zwemflippers zijn verboden gebruik. Het mangrovebos is een belangrijke kraamkamer voor de vissen. Je ziet hier volgens Ellie alle soorten vissen die we ook in de zee met het duiken tegenkomen, maar dan ook de juvenille (de kleintjes). Als ik ondewater ga, zie je allereerst de mooie wortels van de bomen die allemaal begroeid zijn met koraal, wat een kleuren. Als je vervolgens even verder kijkt zie je ook de hele grotescholen vissen, en kleintjes.... ben je gek, er zitten ook enorme grote exemplaren bij.

Wat erg belangrijk is, is dat je alleen gaat zwemmen en je benen niet meer op de bodem plaatst, dit omdat je anders zand doet opwaaien en de achtervolgers niets meer zien. Het zand blijft namelijk minuten lang zweven. Ik heb geluk, maar Janette en Lukas niet. Zij zitten achter een paar grazie Nederlanders en zien erg weinig van hetgeen er te zien is. Ik zwem het gehele pad af en het is inderdaad onvoorstelbaar wat je allemaal ziet. Een kleine baracuda, porcipinefish, omgekeerde kwallen (zie foto voor uitleg). Genieten en Relax dus.

Terug bij de boot stappen we weer in en wonder boven wonder, er gaat (helaas) niet 1 kano omver. We waren toch al nat, dus dat was nog wel leuk geweest. Leedvermaak is altijd leuk toch!! De terugtocht duurt iets korter, maar het is en blijft echt genieten. Naast het duiken is dit absolute voor een volgende vakantie zeker nog een keer een aanrader. Je bent zo lekker actief bezig met kanoen.

Aangezien we toch al halverwege zijn besluiten we lunch maar lekker te gaan nemen bij de Beachhut. en daarna gaan we terug. We besluiten even te relaxen bij de Liard en dan rond 4 uur nog even een duik te gaan maken. Zo gezegd zo gedaan, alhoewel! We pakken onze spullen en vertrekken naar de duikplek. Hier aangekomen willen we onze duiksets opbouwen, maar Janette en Lukas hebben hun ademapparaten vergeten, en zonder is niet echt handig. Dus even terug om deze te halen, maar dan kunnen we om kwart voor 5 toch te water. Om deze tijd is het onderwater weer heel anders dan midden over dag. Er is ander leven en de zon schijnt ook anders in het water, dus een andere lichtinval. De duik leidt voor mij trouwens bijna naar een feestje, lees het verhaal van morgen!!!!!

Terug bij de Lizard de spullen spoelen en laten drogen en even lekker onder de douche. Vooral Lukas heeft hier behoefte aan, hij is geheel verkleumd?? Onvoorstelbaar met een watertemperatuur van 26 graden, een boven temperatuur van 30 graden en een dik pak aan met duiken!! Lukas de jaren gaan tellen, waarschijnlijk (geintje).

Rene en ik gaan daarna bij Rumrunners een pizza eten, spicy shrimp , en heet is hij, maar wel lekker. Daarna jog even een borrel onder de Gazebo en dan is het weer bedtijd.

Baukjen

Wat leuk, eindelijke een tocht door de mangrove......je was het steeds al van plan. Zo te lezen een super ervaring.